Home algemeen nieuws Het belang van fysieke krachttraining in de dartswereld.

Het belang van fysieke krachttraining in de dartswereld.

LADBROKES PLAYERS CHAMPIONSHIPS FINALS RICOH ARENA COVENTRY PIC;LAWRENCE LUSTIG QUARTER FINAL GERWYN PRICE V JOE CULLEN GERWYN PRICE IN ACTION

Men durft wel eens beweren dat je als darter, schaker of fervent snookerspeler fysiek niet meteen in orde hoeft te zijn. Maar is dit wel echt zo? Is een combinatie van fysieke work-outs met bijbehorende krachttrainingen juist niet broodnodig bij het uitvoeren van dergelijke sporten? Zorgt het niet voor een grote weerstand op mentaal vlak waardoor je je tegenstander op die manier (figuurlijk) te lijf kunt gaan? Wij zoeken het graag even voor jou uit!

Waarom sporten noodzakelijk is

Wil je een gezonde levensstijl hanteren dan begint en eindigt dat niet alleen met een gezond eet- en slaappatroon maar zul je minstens evenveel moeten investeren in een goede portie beweging. Dat kan gaan van wandelen en hardlopen tot fietsen. Uit onderzoek is gebleken dat een half uurtje beweging per dag het absolute minimum is. Bovendien is het niet alleen goed voor je lichaam maar ook voor je geest en bijgevolg je mentale weerbaarheid.

Tijdens het sporten en bewegen komen er bepaalde stoffen vrij die het gelukzalige gevoel stimuleren en je het gevoel geven de wereld aan te kunnen. Na verloop van tijd zul je zelfs merken dat je in staat bent om bepaalde situaties helemaal anders ( en positiever ) te benaderen, wat uiteindelijk resulteert in minder stress en een soort “je m’en foutisme”.

Dit maakt dat het ook voor sporten, waarbij het fysieke aspect op het eerste gezicht achterwege blijkt, zo belangrijk is om te bewegen. Of je nu een darter, schaker of snookerspeler bent; je coach zal je altijd aanraden om zowel fysiek als mentaal op je opperbeste kunnen te presteren. En om mentaal 100% te kunnen presteren, dien je ook op fysiek vlak helemaal in orde te zijn. Een frequente cardio- en krachttraining zijn dan ook allesbehalve uit den boze!

Fysieke work-out in combinatie met krachttraining

Om het mentale aspect helemaal op punt te krijgen, dien je ook fysiek helemaal in orde te zijn. Dat betekent dat je, ook als professionele darter, regelmatig een cardio en krachttraining zult moeten doorlopen. Het houdt niet alleen je lichaam maar vooral ook je geest en bijgevolg concentratie en uithoudingsvermogen scherp!

Waar het bij cardio veeleer draait om de uitvoering van langdurige minder intensieve oefeningen, gaat het bij kracht eerder om korte oefeningen aan een hoge intensiteit. Zo kun je lopen, hardlopen, fietsen en roeien alvast beschouwen als uitstekende cardio workouts alsook boksen. Tegenwoordig lijkt het boksen echt wel helemaal “in” te zijn aangezien niet alleen het uithoudingsvermogen maar ook het concentratievermogen en inschattingsvermogen wonderbaarlijk getraind worden. Heb je interesse, investeer dan gelijk in een setje degelijk bokshandschoenen, tenue en bijbehorende accessoires.

Als krachttraining kun je opteren voor crossfit, bodybuilding en fitness waarbij diverse spiergroepen worden aangesproken en vooral getraind worden op spiermassa en bijbehorende spierkracht. Waar een cardiotraining gericht is op uithouding en vermageren, zorgt een krachttraining op regelmatige basis voor een hoger energielevel, een hogere basisverbranding en beter mentaal welzijn. Kortom, de combinatie van de beide zorgt voor de meest ultieme sportprestatie!

De voordelen van fysieke krachttraining bij darts

Dat de juiste cardio workout en de geschikte krachttraining de perfecte mix biedt voor een geslaagde sportprestatie, staat alvast helemaal buiten kijf! Waar cardio vooral toespitst op het creëren van uithoudingsvermogen, zorgt krachttraining voor meer spiermassa en spierkracht. Door de beide met elkaar te combineren zorg je voor een hoger energielevel, een hoger concentratievermogen en bijgevolg betere opties om mentaal te presteren.

Ondanks het feit dat darts op het eerste gezicht minder intensief lijkt ten opzichte van atletiek, de 4×4 of wielrennen, is niets minder waar. Vaak duurt een set toch wel een hele poos waarbij je concentratie en inschattingsvermogen niet mag verslappen en dan kan de aanwezigheid van sport een belangrijke, zoniet bepalende, factor betekenen.